Verwijzing
Logopedisch onderzoek en / of logopedische behandeling vindt plaats op verwijzing van huisarts, specialist, tandarts of orthodontist.
Logopedie is direct toegankelijk sinds de Directe Toegankelijkheid Logopedie (DTL) is ingevoerd in 2011. Dit betekent dat u in principe zonder verwijzing naar de logopedist kunt. Het is echter afhankelijk van uw zorgverzekeraar of dit wel of niet vergoed wordt. Voor onderzoek, diagnostiek en behandeling is daarom toch vaak een verwijzing van een arts nodig. Hoewel de praktijk DTL-proof is, wordt in verband met de zorgverzekeraars nog altijd om een verwijsbrief gevraagd.
Aanmelding
Direct aanmelden kan door het invullen van het aanmeldformulier hier. Na ontvangst van het aanmeldformulier wordt contact met u opgenomen.
U kunt uiteraard ook telefonisch contact opnemen om een afspraak te maken: 0343-415600 of u kunt mailen naar info@logopediedoorn.nl. Bij een eerste afspraak wordt u verzocht een verwijsbrief, uw verzekeringspas en uw identiteitsbewijs (of dat van uw kind) mee te nemen.
Intakegesprek
Na aanmelding volgt een intakegesprek. Tijdens het intakegesprek worden uw persoonlijke gegevens opgenomen in het patiëntendossier van de logopedist en wordt de hulpvraag verhelderd.
Onderzoek
Na het intake gesprek volgt een logopedisch onderzoek. De onderzoeksfase kan afhankelijk van de problematiek meerdere zittingen in beslag nemen. Hierna zal de logopedist in overleg met u de vervolgaanpak bepalen.
Bij de aanmelding van kinderen stelt de logopedist na de intake en het onderzoek in goed overleg met de ouder(s)/ verzorgers een behandelplan op. Tijdens de sessies krijgt uw kind volop de gelegenheid om zich op interactieve wijze de vaardigheden eigen te maken.
Klantervaringsonderzoek (PREM)
Met ingang van 1 januari 2015 neemt de praktijk deel aan het klantervaringsonderzoek van Qualizorg. Qualizorg is een meetbureau dat via de Patient Reported Experience Measure (PREM) onderzoek doet naar de tevredenheid van de cliënt over de zorgverlening. Hierdoor wordt de kwaliteit van zorg transparanter en klantgerichter. Na afsluiting van de behandeling zult u een e-mail ontvangen waarin u gevraagd wordt naar uw ervaring ten aanzien van de behandeling.
Privacybeleid
De praktijk verwerkt medische gegevens van de cliënten. Vanwege de gevoeligheid van deze gegevens heeft de praktijk privacy hoog in het vaandel staan. In de privacyverklaring kunt u lezen welke persoonsgegevens worden verwerkt en waarvoor. Tevens staat in de privacyverklaring opgenomen welke rechten u hebt. Mocht u vragen hebben of uw rechten willen uitoefenen dan kunt u contact opnemen met Ellen Rollman via 0343-415600.
Klik hier voor de volledige privacyverklaring (PDF).
Klachtenprocedure
De zorgverlener doet haar uiterste best om ervoor te zorgen dat de logopedische begeleiding naar uw tevredenheid verloopt. Mocht dit niet het geval zijn, dan verwijst de praktijk naar de klachtenprocedure.
Bespreek het eerst met uw logopedist
Indien u een klacht heeft over het logopedisch onderzoek en / of de logopedische behandeling wordt het op prijs gesteld dat u dit eerst met uw behandelend logopedist bespreekt. Zo is de logopedist op de hoogte van uw ontevredenheid en kunt u proberen samen tot een oplossing te komen.
Wat als u er samen niet uit komt?
Dan kunt u met uw klacht terecht bij het College van Toezicht op de naleving van de beroepscode voor logopedisten (het College) of bij de Landelijke Klachtencommissie Logopedie in de Eerstelijn (de Klachtencommissie). Wilt u meer informatie? Klik hier voor de klachtenfolder van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF) en/of klik hier voor het downloaden van de folder van het College van Toezicht.
Tot slot
In de Wet Klachtenrecht Cliënten Zorgsector is het klachtenrecht voor cliënten vastgelegd. Hieraan is de klachtenregeling van de NVLF verbonden. De praktijk is aangesloten bij de NVLF en volgt deze klachtenregeling.